MINUT ČTENÍ: 5

AUTOR: ADAM ROTH

Dubai a Abu Dhabi, města která jakoby vyrostla přímo z pouště. Pokud se vyžíváš v městských džunglích, Emiráty budou přesně něco pro tebe. Jedná se o neskutečnou přehlídku bohatství. I ostatní si však mohou Emiráty užít a vidět je z jiného pohledu. V nabídce je třeba výlet do pouště, stará Dubai nebo mešita Sheyk Zeyd. Mrkněte tady na tomto odkaze.

Náklady před cestou/osoba:

• Letenka Katowice  – Dubai 2 200 Kč
  • Backpsckers hostel 16 – 250 Kč osoba/noc

Hostel se nachází v super lokalitě, blízko Dubai Marina a Bjurk Khalifa. Pokoje jsou skromné, ale vše je čisté a pohodlné. V budově je možnost využít posilovnu a bazén, obojí zdarma. V ceně je i snídaně. Normálně vyjde noc na 350 Kč, ale díky Airbnb kreditům nás to vyšlo ještě levněji. Jak na to popsuji zde. Případně si můžeš něco podobně levného booknout přímo z naší stránky přes Booking.

Booking.com

1.-2. den

Po příletu jsme stihli pouze koupit kartu na dopravu, odhodit krosny a oddat se spánku. Dopoledne bylo ve znamení telefonátů společnosti, přes kterou jsme si bookli výlet do pouště. Po půl hodině přepojování mi bylo oznámeno, že mi napíšou kolem poledne email.

Kvůli čekání na email jsme nemohli nikam vyrazit a tak jsme využili střešního bazénu. Nakonec email dorazil a tak jsme kolem 3 hodiny vyrazili směr poušť. Vyzvedl nás Arab v typickém bílém hábitu, který vypadal, že jde spíše omrknout ropné vrty 😀. Společnost v autě nám kromě něj dělala rodina z Mexika.

Cestování po Abu Dhabi

Po 40 minutách jsme dorazili do pouště a započali naši jízdu po dunách, která trvala asi 30 minut. Měl jsem obavy, že řidič pojede opatrně, ale opak byl pravdou a my si užili dobrodružnou jízdu. Pár minut navíc by stačilo a asi bychom už házeli šavli 😀 Poté džíp zastavil a my měli možnost se projít po dunách. I když bylo teplo, cítil jsem sem mnohem vice svěží než mezi mrakodrapy. Sednout si a pozorovat vlnící písek bylo neskutečné uklidňující.

Písek, písek a písek

Poté jsme se přesunuli do pouštního tábora, kde jsme se mohli projet na velbloudovi nebo si zkusit arabské kostýmy. Bylo celkem smutné, že když jsem se koukl do zrcadla tak jsem viděl člena Islámského státu 😂. Poté nasledovali břišní tanečnice a chrliči ohně. Mnohem zajímavější však pro nás bylo pozorovat západ slunce. Po všech vystoupeních nasledovali hody, kdy bylo na výběr spousta pokrmů. Cely výlet byl velkým zážitkem, přesto na mě byla část v táboře příliš turistická. Na jízdu po dunách však budu ještě dlouho vzpomínat.

Večer jsme se vydali více prokoumat známá místa jako Dubai Marina a Jumeirah Lake towers. Obě místa jsou od sebe v pěší vzdálenosti a nacházejí se na červené trase metra. Především Dubai Marina je ideální místo kam vyrazit na večerní procházku. Vše je pěkně osvětleno a člověk může obdivovat, co je člověk díky penězům schopen vybudovat.

Naklady:

• Koupě karty na metro + nabití: 140 kč
  • Burger King: 92 Kč
  • Oběd + cola: 170 Kč
  • Nanuk: 19 Kč

3. den

Druhý den ráno jsme se vydali do Dubai Marina, konkrétně do její nejznámnější části. Celý okruh má totiž několik kilometrů. Z výšky na nás opět shlížely obří mrakodrapy, které v denním světle vypadají ještě masivněji. Během dne se Marina zaplní především businessmany a běžci. Je zde také možnost si zaplatit za projížďku lodí, ale dokážu si představit romantičtější místo pro podobný zážitek. Poté jsme se vydali k Palm Jumeirah, což je místo, které je pravděpodobněji zajímavější vidět ze shora jelikož tvarem, jak už název napovídá, připomíná palmu.

Cestování po Abu Dhabí

Po rychlém obědě jsme se vydali směr autobusové nádraží, odkud jsme si vzali bus do Abu Dhabi. Osobně jsem se nesmírně těšil až navštívíme možná tu nejhezčí mešitu na světě Sheyk Zeyd. K ní jsme se dostali městskou dopravou po poměrně dlouhé době a tak jsme mešitu nestihli za denního světla. To však není něco, čeho by měl člověk skutečně litovat, protože mešita je ještě hezčí po setmění. Už z dálky nás ohromila její majestátnost a vkusné, modré osvícení. Bohužel příchod k mešitě byl jaksi hektický, jelikož libanonské jídlo pravděpodobně nebylo to pravé ořechové pro Wendy žaludek 😂 (přítelkyně Adama) . Vstup je zde zdarma a oblečení není potřeba řešit do předu, jelikož ženy dostanou místní hábit s kapucí a muži dlouhé tepláky a tričko. Upřímně jsem byl zklamaný, že jsem nedostal hábit také – především kvůli fotkám.

Mešitka 🙂

A teď už k mešitě samotné. Její prozkoumání nám zabralo přibližně 3 hodiny. Nejdříve jsme ji obdivovali zvenku. Mešita je tak velká, že je problém ji vmístit na fotografie. Bohužel iPhonem nejde tolik zachytit její krásu, která je prostě nepopsatelná.

Vnitřek je snad ještě hezčí. Bílé zdi se zlatavými ornamenty, odlesky na vyleštěné podlaze a fontány dodávají místu specifický nádech. Dle mého soudu je nejhezčí středová část, které je ohraničena a vstup do ní je zakázán. Je to však dobře, protože si člověk může pořídit skvělé fotky bez davů za sebou.

Posledních pár fotek z dálky a vyrazili jsme zpět směr Dubai. V hlavně jsem si však stále přehrával možná tu nejhezčí budovu, kterou jsem měl kdy tu čest vidět.

Náklady/osoba:

• Nákup:62 Kč
  • Nabití karty 56 Kč
  • Oběd: 130 Kč
  • Zpáteční jízdenka do Abu Dhabi: 280 Kč
  • Jízdenka k mešitě a zpět:14 Kč
  • Večeře: 106
  • Taxi: 112

4. den

Čtvrtý den jsem při přebalování batohu zjistil, že mám jaksi o botu navíc…😀 Když jsem v Liberci zkoušel zatěžkat batoh, trochu jsem pozapomněl vyndat jednu položku. Po přebalení batohu jsme zamířili směr Old Dubai, které se říká Creek. Pozor, nesplést se stanicí metra, která tě zaveze jinam. Ve staré Dubaji jsou dva břehy mezi kterými se můžete přepravit loďkou. Jedná se o Abra Dock a Al Ghubaiba (stanice metra nesou stejné jméno).

V Al Ghubaiba se nachází starý trh, který nabízí, kromě originálních produktů jako kašmírové šátky nebo koření také různé moderní tretky. Překvapilo mě, že zboží je již od začátku dost levné a tak není ani potřeba příliš smlouvat. Přístup prodejců je taková ta klasika arabského světa. Přemlouvací věty typu „come to my shop, just look, hey Shakira“ uslyšíte téměř od každého. Já jsem si pořídil brýle a Wendy originální triko.

Adam Roth v Abu Dhabí

Po chutném obědě jsme nasedli na loďku a přepravili se na druhý břeh. Jízda byla krátká, ale překrásná. Na druhém břeju jsme sedli na metro a pelášili na hostel pro tašky. Po check outu jsme opět nasedli na metro a po pár zastávkách jsme dojeli na místo, kam pravděpodobně míří většina turistů – Dubai Mall, Bjurk Khalifa a Dubai Fountain. Dámy a pánové, teď teprve přichází ten pravý bizár. Z metra se „jde“ asi 15 minut po jezdících plošinách přímo do nákupáku. Hlavně, aby se moc lidi nenasportovali! Celý obchoďak je však ještě větší bizár, který musí unavit i ty největší shopaholiky. No a ti, kdo si nic o Dubai Mall nepřečetli do předu, budou pravděpodobně trochu zaskočení, až uvidí obří akvárium se všemožnými obyvateli moře od žraloků po rejnoky. Mimochodem, pokud máš pár tisíc navíc, můžeš se jít do akvária dokonce potápět.

Jak vychytralé

Celý obchoďák je z business hlediska chytře uspořádán, protože aby jsi se dostal až k Dubai Fountain, musíš ho celý projít. Nás však žádný obchod nezlákal a tak jsme přímo zamířili k Dubai fountain. Jedná se o největší fontánu na světě, která za doprovodu světel a výhledu na Bjurk Khalifa utváří opravdu neskutečnou atmosféru. Celá show trvá asi 5 minut a prckové budou mít trochu problém něco přes davy lidí vidět. Je až k neuvěření, že se nám v tom davu povedla najít paměťovka, která Wendy spadla. Po této velkolepé show náš už čekala pouze cesta na letiště. Nabalení od hlavy až k patě jsme se úspěšně vyhli vážení zavazadel a nasedli na let směr Manila, Filipíny.

Náklady/osoba:

• Nabití karty:55 Kč
  • Oběd + smoothie: 95 Kč
  • Loďka: 5 Kč
  • Brýle + oblečení na trhu: 100 Kč
  • Večeře+ Cola: 83 Kč

Rady a tipy

Doprava

Doprava probíhá v Emirátech především pomocí metra a taxi. Ceny jsou překvapivě nizké.

Městská doprava: Po příletu si pořiďte Silver Nol kartu která platí na autobusy a metro. Metrem se však budeš přepravovat pravděpodobně častěji. Bude tě stát 25 Dirhamů (6 karta + 19 nabytí). Aby jsi mohl kartu používat, musíš mít na kartě alespoň 7,5 Dirhamů. Na jednu jízdu máš maximalne 180 minut a na přestup máš 30 minut. Cena jízdy záleží na tom, kolika zónami projedeš (1-3 DHS, 2-5 DHS, 3-7,5 DHS)

Tuto kartu můžeš využít i na cestu do Abu Dhabi. Pokud chceš vyrazit k mešitě jako my, stačí si dojít na přepážku a pořídit jednorázovou kartu. Jedna jízda tě vyjde na 2 DHS.

Stravování a ceny v obchodě

V Emirátech se dá stravovat za podobné ceny jako u nás, někdy i levněji. Jelikož zde žije spousta lidí z různých částí světa, najdeš zde například indickou, libanonskou nebo japonskou kuchyni. Ve staré Dubaji se v pohodě najíš pod 100 Kč i s pitim.

Ceny v obchodě jsou také podobné, například ovoce a produkty z něj jsou dokonce levnější.

Specifika země
  • Možná to přišlo pouze mě, ale zdálo se mi, že zde žije skoro více lidí z ciziny než arabů. Potkáš zde především Indy a Filipínce.
  • V městské dopravě jsou vyhrazena místa pouze pro ženy kam muži nesmějí.
  • Jedna budova větší než druhá, neskutečné množství světel a spotřeby energie.
Ubytování

Ubytování může být dražší položkou, nicméně když si najdeš ubytování do předu, můžeš se dostat na cenu kolem 300 Kč na osobu. Dubai je velká takže proč nezkusit taky Couchsurfing.